Rammeplanen for barnehager sier:
«Barnehagen skal bidra til barnas trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd og forebygge krenkelser og mobbing.»

Rammer for virksomheten:

Barnehagevirksomheten reguleres av

Rammeplanen består av flere kapitler, et av dem omhandler barnehagens 7 fagområder:

  • Kommunikasjon, språk og tekst

  • Kropp, bevegelse, mat og helse

  • Kunst, kultur og kreativitet

  • Natur, miljø og teknologi

  • Antall, rom og form

  • Etikk, religion og filosofi

  • Nærmiljø og samfunn

    Alle fagområdene er representert hver eneste dag gjennom lek, hverdagsaktiviteter og temaarbeid/prosjektarbeid i større eller mindre grad.

  • Vi har enkelte felles temaer i barnehagen som vi skal jobbe med gjennom barnehageåret, men ut over det står hver avdeling fritt til å bestemme selv hvilket prosjekt de ønsker å jobbe med.  

  • Grunnlaget for det pedagogiske arbeidet er observasjoner av det enkelte barn og hele barnegruppa.  Å observere handler om å iaktta og undersøke hvordan noe forholder seg

  • Barnehagens pedagogiske innhold skal planlegges, gjennomføres og vurderes. På bakgrunn av vurderinger gjøres eventuelle endringer.

  • Alt vi foretar oss i barnehagen blir evaluert fortløpende på personalmøter, plandager eller avdelingsmøter. Det er viktig for oss å vite hva vi gjorde bra og hva som kan forbedres. Mnd brev med evaluering og pedagogisk dokumentasjon på den enkelte avd hver mnd.

  • Vi har utarbeidet et årshjul og en progresjonsplan som sikrer at alle barn i Solsiden barnehage får et barnehagetilbud som samsvarer med rammeplanen for barnehagen. Hver avdeling lager månedsplaner tilpasset alder og behov

Livsmestring

I Solsiden barnehage er vi opptatt av at barna opplever livsmestring – dette er like enkelt som det er vanskelig. Det handler om at barna våre skal lære seg å mestre livet, det handler om oppturer og nedturer, vennskap og konflikter, medgang og motgang.

Vi skal alle oppleve disse tingene i løpet av livet, og vi mener det er utrolig viktig at vi lærer barna fra tidlig av å kunne håndtere livet – på godt og vondt. Vi skal hjelpe barna til å mestre følelser, støtte de og oppmuntre i møte med vanskelige situasjoner.

Barn ser på kyr på et jorde
Barn i lilla regntøy leker med små spader og bøtter i en vanndam på grusvei.

Smilende baby med bok med fargerike illustrasjoner.

Språkmiljø

I barnehagen benytter vi alle anledninger til å ha fokus på språk og å benytte språket.  Vi bruker språket bevisst under måltid, av og på kledning, samlingsstund og ikke minst de gode hverdagssamtalene som starter bare her og nå.  Vi leser bøker, synger, bruker rim og regler.

Språk spiller en betydelig rolle for læring, etablering av sosiale relasjoner og utviklingen av vennskap. Å få varierte og rike erfaringer er avgjørende for å forstå begreper. Å samtale rundt opplevelser, tanker og følelser er nødvendig for utviklingen av et rikt språk. Dersom vi ser lengre frem i tid er språkutviklingen avgjørende for å kunne være en deltaker i et moderne demokrati og i et kunnskaps – og utdanningssamfunn.

5-års klubben
-klar for skolestart!

Hos oss på Solsiden har skolestarterne sin egen 5-års klubb. Gjennom lek og aktiviteter får barna øve på skoleforberedende ferdigheter som å skrive navnet sitt, telle, forstå enkle begreper og vente på tur. Vi snakker også om trygg trafikk og øver på selvstendighet i hverdagen.

Barna deltar på ukentlig svømming og bruker nettbrett som verktøy i lek og læring.

Før skolestart besøker vi nærskolen, blir kjent med klasserom og uteområde, og følger kommunens rutiner for en trygg overgang til skole.